قرنیز قطعه ای از جنس گرانیت، سنگ، چوب، آجر و متریال این چنینی است که بصورت نواری در تقاطع دیوار و کف یا دور پنجره های نصب می شود. قرنیز موجب جلوگیری از انتقال رطوبت، جلوگیری از آسیب رسیدن به گچ دور پنجره و زیبایی کادر درب و پنجره دوجداره می شود. همچنین از قرنیز های می توان برای پوشاندن سیم های برق و لوله کشی رو کار استفاده کرد.
قرنیز دور پنجره را می توان با منگنه کوب، چسب و یا دوغاب به دیوار نصب کرد. بسته به نوع قرنیز می توان از متریال های مختلف برای نصب قرنیز دور پنجره استفاده نمود.

قرنیز پنجره چوبی

قرنیز یک پوشش زیبا به درب و پنجره‌ها و حس عمق و ابعاد می‌دهد که باعث می‌شود آن‌ها را بیشتر از دریچه‌هایی به دنیای بیرون متمایز کنند.

نحوه ساخت و نصب قرنیز دور پنجره

چگونه دور یک پنجره، قرنیز نصب کنیم؟ علیرغم ظاهر آراسته برخی از انواع تزیینات، لازم نیست که حتما یک استادکار باشید تا آنها را به قسمتی از خود خانه خدا اضافه کنید. هنگام نصب قرنیز درب و پنجره، مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که متریال قرنیز خود را دقیقاً اندازه گیری و برش دهید تا با ابعاد دور پنجره مطابقت داشته باشند.
پس از آن، آنها را می توان در جای خود میخ کرد، با درزگیر و بتونه سطح را یکدست نمود و رنگ کرد تا یک انتقال بدون درز برای چشم ایجاد شود.
اگر تجربه کار با اره برقی، رنده و سنباده‌ها را ندارید،این پروسه زمان بر و هزینه ساز است. واقعاً نمی توان درک کرد که اندازه گیری دقیق هنگام برش دادن بدنه ها چقدر اهمیت دارد، زیرا تخته های جداگانه باید کاملاً هم سطح باشند. با بریدن آستانه و قرار دادن آن در قاب پنجره شروع کنید، زیرا قرنیز دو طرف پنجره روی آن قرار می گیرند.
تخته سر می تواند در آخر ادامه یابد تا درز بین دو طرف و بالای پنجره را بپوشاند. سوراخ ها و شکاف های کوچک را با بتونه چوب پر کنید و تخته ها را با کاغذ سنباده 180 تا 220 سنباده، بتونه کاری و رنگ آمیزی و سپس روی رنگ سنباده بزنید.

اولین قدم در نصب قرنیز دور پنجره، برداشتن آستانه پایین یا بالای پنجره است. برای این کار می توانید از دیلم استفاده کنید. در صورت اینکه آستانه در زیر پنجره یا درب قرار گرفته بهتر است ابتدا آنرا برش بزنید و سپس آنرا جدا کنید
البته می توانید پس از خط انداختن آستانه با دستگاه فرز، با چکش آنرا خورد کرده و جدا کنید.

اگر پنجره هنوز نصب نشده، نیازی به این عمل نیست. همچنین اگر آستانه با دیوار همباد است و نصب قرنیز مانعی برای بازشوی پنجره ایجاد نمی کند می توانید قرنیز را بر روی همان نصب کنید.

اموزش نصب قرنیز - مرحله 1
اموزش نصب قرنیز - مرحله 2

عرض و ارتفاع پنجره را اندازه بگیرید. متر نوار خود را در امتداد بالا، پایین و هر دو طرف پنجره بکشید. این اعداد را روی یک دفترچه یادداشت بنویسید.
ممکن است اختلاف کوچکی در ابعاد عرض و ارتفاع وجود داشته باشد. بهتر است قسمت پایین و بالای عرض و چپ و راست ارتفاع را جداگانه اندازه بگیرید.

طول مورد نظر آستانه را علامت بزنید. طاقچه می تواند تا جایی که دوست دارید به فراتر از لبه های پنجره برسد – در اکثر خانه ها، آستانه 2-3 اینچ (5-7.6 سانتی متر) از هر طرف پنجره بلندتر است. هنگامی که تصمیم گرفتید چقدر فاصله دارد. طاقچه باید از دو طرف امتداد یابد، این اندازه را دو برابر کرده و به طول دهانه پنجره اضافه کنید.

برای مثال، اگربه پنجره‌ای با عرض 170 سانتی‌ متر میخواهید قرنیزی اضافه می‌کنید و که آستانه آن از هر طرف 7 سانتی‌متر بیرون بیاید، طول کل قطعه رکاب 184 سانتی‌متر خواهد بود.
آستانه ای که کمی پهن تر از دهانه پنجره باشد، ظاهر تکیه گاه را در قسمت پایین ایجاد می کند.

اموزش نصب قرنیز - مرحله 3
اموزش نصب قرنیز - مرحله 4

قطعه آستانه را اندازه زده و برش دهید. یک تکه کارتن را بردارید و آن را روی طاقچه قراردهید و ابعاد دقیق آن را بدست بیاورید. سپس آن را بر روی چوب گذاشته و با دو خط مشخص کنید. یکی برای فاصله ای که آستانه از پنجره فراتر می رود (در مثال بالا 7 سانتی متر) و دیگری برای عمق تخته.

برای جلوگیری از اشتباه، هر برش را جداگانه انجام دهید، اره را متوقف کنید و بعد از برش هر طرف آنرا اندازه گیری کنید.

اموزش نصب قرنیز - مرحله 5

قسمت چوب یا متریال دیگر آستانه باید کاملا هم اندازه آستانه باشد. اگر قسمت آستانه به سختی جا می رفت از چکش پلاستیک استفاده کنید. سپس آن را با چسب بچسبانید.
سپس برای استحکام بیشتر، از میخ استفاده کنید. میخی بکار ببرید که سر کوچکی داشته تا کاملا در چوب فرو رود و قسمت سر آن مسخص نباشد.

اموزش نصب قرنیز - مرحله 6
اموزش نصب قرنیز - مرحله 7

حال باید قسمت بالای پنجره را اندازه گیری کنیم. در نظر داشته باشید که عرض قرنیز مورد استفاده در طول قرنیز بالا تاثیرگذار است.
اگر میخواهید آستانه و قرنیز های کنار در یک نقطه تمام شود; میزان اضافه شده آستانه (در مثال بالا 7 سانتیمتر از عرض پنجره بزرگتر گرفتیم) برابر با عرض قرنیز باشد.

اموزش نصب قرنیز - مرحله 8

قرنیز بالا را از هر دو طرف فارسی بر (برش 45 درجه) می کنیم و قرنیز های ارتفاعی را فقط از سمت بالا برش می دهیم و انتهای آن که بر روی آستانه قرار میگیرد باید صاف باشد که روی آستانه قرار گیرد. در تصاویر بعدی قرارگیری قرنیزها را مشاهده می کنید.
هنگامی که قرنیز ها را فارسی بر می کنیم بهتر است کنار هم قرار دهیم تا کاملا همسان باشند.
پس از قرار دادن قرنیزها کنار هم و میخ کوبی آنها به دیوار، باید قسمت هایی را که در تصاویر زیر مشاهده می کنید چسب بزنید تا زیبایی آن دوچندان شود. البته در صورتی که قرنیزها کاملا به دیوار و یکدگیر چسبیده شده باشند نیازی به چسب کاری نیست.

اموزش نصب قرنیز - مرحله 9
اموزش نصب قرنیز - مرحله 10
اموزش نصب قرنیز چسب کاری - مرحله 12
اموزش نصب قرنیز سمباده کشی- مرحله 13

در انتها با سمباده نرم روی قرنیزها را بکشید تا زبری آن گرفته شود و بتوان رنگ آمیزی بهتری روی قرنیز انجام داد.
قرنیز را آستر کرده و رنگ کنید. روی آن یک لایه پرایمر بمالید و بگذارید یک شب خشک شود. با 2 تا 3 لایه رنگ اکریلیک داخلی، اجازه دهید هر لایه قبل از استفاده خشک شود، تا زمانی که به پوشش و عمق رنگ مورد نظر برسید.

اموزش نصب قرنیز رنگ آمیزی - مرحله 14
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]