دستگیره پنجره upvc و نحوه تعویض آن

دستگیره پنجره upvc

دستگیره پنجره upvc پر استفاده ترین قطعه در محصولات درب و پنجره دوجداره upvc می باشد. در واقع وقتی صحبت از یراق آلات محصولات یو پی وی سی می شود دستگیره و لولا در ذهن ما شکل می گیرد. وظیفه دستگیره پنجره upvc در سیستم یراق آلات یو پی وی سی حرکت دادن قطعات استوانه ای اسپانیولت و حرکت زبانه در درب upvc است. در نتیجه در هنگام بستن پنجره که موجب فشردگی لنگه بازشو به فریم پنجره می شود فشار زیادی بر روی اهرم دستگیره وارد می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که از دستگیره با کیفیت در درب و پنجره دوجداره استفاده کنید.

دستگیره پنجره upvc

دستگیره محصولات upvc انواع مختلفی دارد که براساس کاربرد و شکل ظاهری تقسیم بندی می شود. در این مطلب در مورد انواع دستگیره پنجره دوجداره، قیمت دستگیره پنجره و نحوه تعویض آن صحبت می کنیم.

انواع کاربرد دستگیره درب و پنجره upvc

اطلاعات فنی دستگیره پنجره

انواع دستگیره پنجره upvc

وقتی صحبت از انواع دستگیره پنجره upvc می شود منظور تنوع در شکل ظاهری، رنگ دستگیره و نوع کاربرد آن است. در اینجا دستگیره های مختلف را نام می بریم و کاربرد آن را توضیح می دهیم:

1- دستگیره پنجره upvc معمولی

دستگیره معمولی پنجره دوجداره

دستگیره پنجره معمولی در اکثر پروژه های درب و پنجره دوجداره استفاده می گردد. این نوع دستگیره بصورت پلاستیکی و فلزی در بازار موجود است.
قیمت این نوع دستگیره به نسبت دستگیره های دیگر بسیار ارزان است. البته برندهای معتبر ترک و آلمان از این نوع دستگیره با کیفیت بالا نیز تولید می کنند.

2- دستگیره پنجره سکوئستیک

دستگیره سکوئستیک

دستگیره پنجره سکوئستیک همانند دستگیره پنجره معمولی می باشد. با این تفاوت که دارای دو عدد بلبرینگ بوده (بجای یک عدد) و کیفیت آن نیز بالاتر است.
دستگیره هوپه hoppe، آکپن Akpen و روتو roto از جمله برندهایی هستند که  دستگیره سکوئستیک نیز تولید می کنند.

3- دستگیره پهن یک طرفه قفل دار

دستگیره یک طرفه پهن قفل دار

تفاوت این دستگیره با دستگیره باریک قفل دار در عرض دستگیره است.

4- دستگیره پهن دوطرفه قفل دار

دستگیره دو طرفه پهن قفل دار

در درب فرانسوی از یراق آلاتی استفاده می گردد که هردو درب باز شوند و هیچگونه پروفیلی رد قسمت وسط وجود نداشته باشد.

یکی از درب ها با دستگیره و درب دیگر با چفت باز خواهد شد. در این محصول هم از پنل و هم از شیشه می توان استفاده کرد.

5- دستگیره باریک یک طرفه قفل دار

دستگیره یک طرفه باریک قفل دار

این دستگیره مانند دستگیره پنجره ساده است با این تفاوت که باریک تر بوده و دارای قفل می باشد. قفل این نوع دستگیره بر روی اهرم دستگیره است. در مواردی که بدلیل امینت کودکان نیاز به قفل کردن پنجره ست از این نوع دستگیره استفاده می شود.

6- دستگیره باریک دوطرفه قفل دار

دستگیره دوطرفه قفل دار

در واقع این محصول از دو عدد دستگیره باریک یک طرفه قفل دار تشکیل شده است. دستگیره بیرونی فاقد قفل است. در مواردی که میخواهیم پنجره از دوطرف باز شود و یا کاربرد درب داشته باشد از این دستگیره استفاده می کنیم.

7- دستگیره پنجره مخفی کشویی

دستگیره مخفی پنجره کشویی

این دستگیره در هنگام بسته بودن، تقریبا بطور همسطح با پروفیل می شود. بطورمثال در مواقعی که پرده روی پنجره نصب می شود و نمی خواهیم قسمت دستگیره موجب برآمدگی شود.

از این دستگیره مخفی بدلیل مقاومت پایین در برابر فشار، تنها در پنجره کشویی استفاده می شود. در واقع امکان شکستن این دستگیره در پنجره دوحالته زیاد است.

8- دستگیره مخفی کشویی قفل دار

دستگیره مخفی قفل دار پنجره کشویی

دستگیره مخفی کشویی قفل دار نیز برای حذف برآمدگی دستگیره استفاده می شود. قفل روی دستگیره موجب قفل شدن حرکت دستگیره می شود.

نحوه نصب دستگیره مخفی کشویی با دیگر دستگیره ها تفاوت دارد.

9- دستگیره پشتی پنجره کشویی

دستگیره پشت پنجره کشویی

قسمت پشتی پنجره های کشویی اغلب فاقد دستگیره هستند. بنابراین باز و بسنم پنجره یا درب کشویی از قسمت پشتی آسان نیست. این دستگیره بصورت ثابت و بدون حرکت در پشت پنجره کشویی دوجداره قرار میگیرد و نقش اهرم برای باز و بسته کردن پنجره ریلی را برعهده دارد.

10- دستگیره پنجره چفتی

دستگیره چفت موشکی پنجره

برای پنجره کلنگی با ابعاد کوچک (بطور مثال 30 سانتی متر در 30 سانتی متر) ویا پنجره هایی که در ارتفاع قرار دارند بهتر است از مکانیزم چفت موشکی استفاده کرد. با فشار دادن لنگه ضامن بسته خواهد شد و نیازی به چرخاندن یا کشیدن چفت نیست.

11- دستگیره پنجره هتلی

دستگیره پنجره هتلی

دستگیره پنجره هتلی در مواردی استفاده می شود که می خواهیم باز و بسته کردن پنجره تنها از طریق مسئول آن انجام گیرد.
قسمت اهرم دستگیره این محصول قابل جابجایی است.

نحوه تعویض دستگیره پنجره upvc

برای تعویض دستگیره پنجره upvc دوجداره، در ابتدا دستگیره را به سمت باز شدن پنجره میچرخانیم. در مرحله بعد کاور روی قسمت ثابت دستگیره را به آرامی به سمت خود کشیده و می چرخانیم. با این حرکت، پیچ های دستگیره قابل مشاهده است. پیچ ها را باز می کنیم و دستگیره را بیرون می کشیم.
دستگیره پنجره دوجداره جدید را به شکل دستگیره قدیم در حالت 90 درجه قرار می دهیم و کاور آن را می چرخانیم. سپس دستگیره را در جای سوراخ های قبل دستگیره قدیم روی پروفیل گذاشته و پیچ های آن را می بندیم. سپس کاور دستگیره را با چرخاندن به حالت اول بر می گردانیم.

اطلاعات فنی و نحوه خرید دستگیره پنجره دوجداره

هنگامی که دستگیره پنجره نیاز به تعمیر یا تعویض دارد برخی سوالات برای ما مطرح می شود. به برخی از این سوالات در زیر پاسخ می دهیم. اگر سوالات شما در این قسمت وجود ندارد می توانید در قسمت نظرات سوالات خود را مطرح کنید.

• دستگیره پنجره را از کجا بخریم؟
برای خرید دستگیره شما می توانید با شرکت هایی که کارخانه تولید درب و پنجره upvc دارند و یا در زمینه فروش یراق آلات درب و پنجره دوجداره فعالیت دارند تماس بگیرید. بدلیل آنکه تنوع در سیستم upvc کمتر از سیستم های دیگر است مرکز فروش دستگیره پنجره upvc و یا فروشگاه اختصاصی این محصول وجود ندارد.

• آیا هر دستگیره ای بر روی پنجره upvc نصب می شود؟
تمامی دستگیره های پنجره upvc قابلیت نصب بر روی پنجره شما را دارد. محل قرار گیری سوراخ های پیچ روی دستگیره در تمامی دستگیره ها یکسان است. در تصویر زیر ابعاد دستگیره upvc را نیز مشاهده می کنید.

ابعاد دستگیره پنجره upvc

• آیا تعمیر دستگیره پنجره دوجداره به صرفه است؟
بدلیل قیمت پایین دستگیره پنجره، تعمیر آن به صرفه نبوده و جایگزینی آن بهتر است.

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x