پنجره دو جداره از هر جنس پروفیل (یو پی وی سی، آلومینیوم و یا چوب) با استفاده از دو شیشه از هم جدا که به اسم شیشه دوجداره معروف است در نظر گرفته می شود. اما آیا ضخامت هر لایه از شیشه تاثیر دارد؟ و یا چه ضخامت شیشه دوجداره برای پنجره ما مناسب است.

در اکثر شیشه های دوجداره از لایه های شیشه با ضخامت ۴ میلیمتر و ۶ میلیمتر است می شود. در این مطلب شیشه دوجداره ۴و۴ میلیمتر و ۴و۶ میلیمتر را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

در ابتدا بهتر است بدانیم این اعداد و اصطلاحات بکار رفته در صنعت پنجره دوجداره به چه معنی است. هر شیشه دوجداره، از دولایه شیشه با ضخامت ۴،۵ و یا ۶ میلیمتر ساخته می شود. پس اعداد ۴ و ۶ میلیمتر که در این مطب بیان می کنیم ضخامت هر یک از لایه های شیشه است.
همچنین بین هر دو لایه شیشه فضایی خالی وجود دارد که آن را با اسپیسر (پروفیل آلومینیومی مابین و دور شیشه) بیان می کنیم و عدد آن میزان فاصله به میلیمتر است. یعنی اسپیسر ۱۰ میلیمتر، به معنای آن است که شیشه دوجداره ای داریم که فاصله هر دو لایه با هم ۱۰ میلیمتر است.

معرفی شیشه ۴ و ۶ میلیمتر دوجداره

آنچه در این مقاله می خوانیم

آیا ضخامت شیشه در کارایی شیشه دوجداره تاثیر دارد؟

زمانی که صحبت از شیشه دوجداره می شود دو مورد عایق بندی در ذهن ما شکل می گیرد. عایق بندی در برابر سرما و عایق بندی صوتی…

شیشه دوجداره سهم بسزایی در هر دو این عایق بندی دارد. در جواب سوال بالا می توان گفت ضخامت لایه های شیشه و میزان فاصله دو لایه شیشه از یکدیگر یا اسپیسر شیشه دوجداره کارایی شیشه دوجداره را در عایق بندی افزایش می دهد.

حال برای اینکه بهینه ترین حالت ممکن را داشته باشیم باید ضخامت شیشه و مقدار اسپیسر در تناسب باشد.

در تصویر نموادار میزان عبور صوت و فرکانس های عبوری را با در نظر گرفتن ضخامت شیشه ۴ میلیمتر و ۶ میلیمتر مشاهده می کنید. خط چین ها بیانگر ضخامت ۶ میلیمتر و خطوط یکپارچه شیشه ۴ میلیمتر را نمایش می دهد.

اختلاف رنگ ها در خطوط نمودار فاصله اسپیسر را نشان می دهد. هر چقدر فاصله بیشتر باشد تاثیر آن بیشتر است.

اختلاف شیشه ۴میلیمتر و ۶ میلیمتر

مناسب ترین ضخامت شیشه دوجداره

بیان کردیم که هم ضخامت لایه شیشه و هم فاصله بین دو شیشه موجب عایق بندی بهتر می شود. اما با در نظر گرفتن محدودیت در ضخامت کل شیشه دوجداره بر روی پروفیل UPVC این مساله کمی سخت تر می شود.

مناسب ترین ضخامت شیشه برای استفاده در سیستم دوجداره به کار بردن  هر دو لایه ۴ میلیمتر و ۶ میلیمتر در یک شیشه دوجداره است. به این صورت که شیشه دوجداره ای استفاده کنیم که یکی از لایه های آن ۴ میلیمتر و دیگری ۶ میلیمتر باشد.

در ادامه بیان می کنیم که چرا شیشه ۴ و۴ میلیمتر و یا شیشه دوجداره ۶ و ۶ میلیمتر را بعنوان شیشه مناسب انتخاب نمی کنیم:

وزن شیشه دوجداره

درست است که افزایش ضخامت شیشه دوجداره موجب افزایش عایق بندی می شود اما در نظر بگیرید که در مقابل وزن شیشه نیز افزایش پیدا می کند.

در جدول روبرو تفاوت وزن شیشه در انواع شیشه دوجداره را مشاهده می کنید. بالاتر رفتن وزن موجب خارج شدن لنگه از رگلاژ خواهد شد (در صورتی که از لولای مناسب استفاده نشود) که در نتیجه فاصله افتادن لنگه و فریم را در پی دارد و موجب کاهش عایق بندی خواهد شد.

کاهش میزان اسپیسر فاصله بین دو شیشه

هر چه میزان اسپیسر کمتر باشد عملکرد شیشه دوجداره نیز در عایق بندی کاهش می یابد. در برخی از کشورها تاثیر اصلی شیشه دوجداره را در افزایش فاصله بین دو شیشه می دانند.

در پنجره های یوپی وی سی عمدتا از اسپیسر ۱۴ میل تا ۸ میلیمتر استفاده می شود.

تفاوت قیمت شیشه ۴و۴ و ۴و۶ میلیمتر

شیشه دوجداره ۴ و۴ میلیمتر از قیمت کمتری نسبت به شیشه ۴ و ۶ برخوردار است. بدلیل متغیر بودن قیمت ها، تفاوت قیمت شیشه دوجداره ۴و۴ و شیشه ۴و۶ را با درصد بیان می کنیم:

قیمت شیشه دوجداره ۴و۶ میلیمتر بطور تقریبی بین 18٪ تا 22٪ نسبت به قیمت شیشه ۴و۴ میلیمتر بالاتر است.

بطو مثال اگر قیمت شیشه 4و4 به مبلغ 580.000 تومان باشد، قیمت شیشه دوجداره 4و6 به مبلغ 675.000 تومان می باشد. در نظر داشته باشید بدلیل نوسان های بازار این قیمت در تاریخ 1402/07 درج شده است.

نتیجه گیری

در صورتیکه این موارد زیر برای شما بعنوان کارفرما مهم است از شیشه دوجداره ۴ و ۴ میلیمتر استفاده کنید:

  • قیمت شیشه دوجداره
  • عدم نیاز به عایق بندی صوتی زیاد
  • ابعاد شیشه متوسط

در صورتی که خلاف موارد بالا برای شما اهمیت دارد از شیشه دوجداره ۴ و ۶ میلیمتر استفاده کنید.

در انتها بیان می کنیم که شیشه ۴و۶ میل عایق بندی بهتری نسبت به دیگر ضخامت ها در پنجره دوجداره دارد.

در صورت مفید بودن این مطلب لطفا با امتیاز دهی و ستاره دار کردن مطلب ما را در نشر این مطلب یاری کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید
[کل: 1 میانگین: 5]