نرده شیشه ای و هندریل

هندریل شیشه ای یا نرده شیشه ای جز عناصر برجسته در معماری بوده و عملکرد کاربردی تزیینی دارد. با اینکه هندریل با انواع متریال ها ساخته می شود اما کاربرد آن که حفظ ایمنی کاربر است رعایت می شود.

هندریل شیشه ای باید در نقاطی که خطر سقوط دارند و یا مکان هایی که نیاز به تکیه گاه دارند نصب شود. آنها در همه جا، مکان های عمومی، داخل مشاعات ساختمان و در داخل خانه ها نصب شده است. به همین دلیل توجه ویژه ای به متریال مورد استفاده و شکل ظاهری هندریل شده است.

شما می توانید با هر بودجه ای این محصول را خرید و نصب کنید. هندریل شیشه ای بطور کلی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل شیشه، هندریل (پروفیل روی شیشه) و قطعات اتصال تشکیل شده است.

در واقع نرده شیشه ای ساختاری با ورق های شیشه ای ضخیم که با پایه هایی به زمین یا دیوار وصل شده و در قسمت بالایی آن (روی شیشه) پروفیل U شکل بصورت برعکس قرار گرفته است.

در صورتی که ارتفاع نرده شیشه ای را بالاتر از حد نرمال در نظر بگیریم به ناظران احساس دیوار شیشه ای نیز می دهد و می توان بعنوان پارتیشن شیشه ای غیر عایق از آن استفاده کرد.

هندریل شیشه ای یا نرده شیشه ای اغلب در پروژه هایی که المان های شیشه ای یا نمای شیشه ای دارند بکار می رود. از مهمترین ویژگی های این نوع نرده وجود پنل یکپارچه (شیشه) در آن است. در نرده های معمولی وجود شیار بین ستون ها موجب عبور اجسام و یا کودکان است که سطح ایمنی را پایین می آورد.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

انواع هندریل و نرده شیشه ای

هندریل شیشه ای اسپیگات
هندریل شیشه ای اسپیگات
نرده شیشه ای فیکس پوینت
هندریل شیشه ای فیکس پوینت
هندریل شیشه ای اکسپوز
هندریل شیشه ای اکسپوز
هندریل شیشه ای هنزا
هندریل شیشه ای هنزا

نرده شیشه ای اسپیگات

نرده شیشه ای اسپیگات spigot handrail یکی از پرطرفدارترین مدل های نرده شیشه ای و هندریل شیشه ای است. مدت زمان نصب این نوع نرده، کوتاه است و نیاز به زیرسازی ندارد. نرده اسپیگات از یک لایه شیشه و پایه نگهدارنده تشکیل شده است.

پایه نگهدارنده به زمین پیچ می شود و شیشه مابین شیار پایه نصب می شود. پایه اسپیگوت دارای 5 ویژگی می باشد که در نحوه انتخاب و خرید آن کمک می کند:

  • جنس پایه اسپیگات بصورت آهنی (فولادی)، آلومنیومی و استیل است.
  • رنگ پایه شامل مشکی چرمی، مشکی مات، سفید، استیل مات، استیل براق و طلایی می باشد.
  • ارتفاع پایه نرده شیشه ای در اندازه های 20، 25، 30 و 40 سانتی متر
  • شیار پایه 18 و 20 میلیمتر
  • نوع نصب شیشه و نوع نصب پایه

تنوع در پنل هندریل نیز بسیار است. اما در اغلب موارد از شیشه در هندریل استفاده می شود. با این حال تنوع در نوع، رنگ، طرح شیشه نیز انتخاب های گسترده ای در اختیار شما قرار می دهد.

نرده شیشه ای اسپیگات

از هندریل شیشه اسپیگوت می توان هم در محیط بیرونی استفاده کرد هم در فضای داخلی. از جمله بعنوان نرده پاسیو، نرده شیشه ای استخر، جان پناه شیشه ای راه پله، آسانسور و …

در تصویر زیر انواع پایه اسپیگات را مشاهده می کنید.

انواع پایه نرده شیشه ای اسپیگات

نرده شیشه ای فیکس پوینت

هندریل شیشه ای فیکس پوینت یا سیستم اتصال نقطه ای یکی از بهترین سیستم نصب نرده برای حفظ فضا می باشد. اغلب نرده ها قسمتی از فضا را در بر می گیرند و موجب محدودیت می شوند اما بدلیل آنکه نرده شیشه ای فیکس پوینت در دیواره نصب می شود این محدودیت وجود ندارد. در واقع نوع نصب این نوع هندریل اتصال بدنه ست.

پایه هایی از جنس فولاد ضد زنگ به دیواره یا ستون پیچ می شود و نقش نگهدارنده شیشه را بازی می کند.

از مهمترین نکات در اجرای نرده شیشه ای، زیرسازی مناسب برای ایجاد امنیت و ایستایی کافی و همچنین مقاومت قطعات می باشد.

قطعات اتصال در شکل های متفاوت قابل رگلاژ تولید می شود تا بتوان ایرادات ناشی از عدم یکسان بودن سطوح شیشه ای را برطرف کند. هندریل شیشه ای فیکس پوینت در انواع مکان ها مانند تراس، راه پله ها، استخر، روف گاردن و انواع بالکن قابل اجرا می باشد.

در این نوع نرده شیشه ای، ابتدا شیشه ها در کارخانه سوراخ کاری می شود. سپس پایه ها به دیوار یا نقاط اتصال پیچ می شود. پس از آن شیشه ها جایگذاری شده و مابین شیشه و قطعات پوینت فیکس واشری قرار می گیرد تا احتمال شکست شیشه کمتر شود.

سپس قطعه نگهدارنده شیشه به قطعه اتصال پیچ می شود و در محله آخر کاور پوینت فیکس قرار می گیرد. در زیر برخی از تصاویر پروژه هایی را که از سیستم فیکس پوینت هندریل استفاده شده را مشاهده می کنید.

تماس با وین تک

هندریل شیشه ای فیکس پوینت

هندریل شیشه ای اکسپوز

هندریل شیشه ای روکار expose glass railing یا اکسپوز سیستمی از نرده های شیشه ای است که پایه آن بصورت طولی از جنس آلومینیوم بوده و شیشه داخل شیار آن نصب می گردد. پایه نصب نرده شیشه ای رو کار قابل رویت بود و بصورت پروفیل یو شکل آلومینیوم است.

سطح ایمنی بالای نرده روکار شیشه ای موجب شده که در اکثر مجتمع های تجاری، تراس اماکن عمومی، روف گاردن ها و … از این نوع نرده استفاده شود. هندریل اکسپوز دارای مقاومت و استحکام بالایی بوده و بدلیل استفاده از متریال آلومنیوم در فضای باز و نقاطی که دارای رطوبت بالایی می باشد عمدتا استفاده می شود.

پروفیل مورد استفاده در هندریل روکار عمدتا پروفیل آکپا است که از دو قسمت پروفیل پایه و کاور تشکیل شده است. پروفیل پایه بصورت قطعات 10 یا 15 سانتیمتری بر روی زمین پیچ می شود و شیشه های سکوریت بر روی آن قرار می گیرد. در مرحله آخر کاور آلومینیومی پایه جایگذاری می شود.

ضخامت شیشه ای که در هندریل روکار استفاده می شود با توجه به نوع کاربری، میزان تردد و میزان امنیت در نظر گرفته می شود. از دیگر مسائلی که در مورد نصب نرده شیشه ای اکسپوز اهمیت دارد تراز بودن کف است به این دلیل که نصب نرده روکار پس از پایان عملیات کف انجام می گیرد.

هندریل شیشه ای هنزا

نرده هنزا یک هندریل شیشه ای با سیستم اتصال پایه به زمین است. در واقع این نوع سیستم از پایه هایی فلزی و شیشه تشکیل شده است. پایه ها به شکل H می باشند که به زمین پیچ می شوند و شیشه در شیارهای H ستون ها جایگذاری می شود. بدلیل وجود ستون های فلزی، حس امنیت بیشتری به ناظر القا می شود.

از مزایای هندریل هنزا می توان:

  • ترکیب شیشه فلز
  • مقاومت و امنیت بالا
  • نصب پایه ها به حالت های متفاوت
  • نصب پس از کف سازی

و غیره را بیان کرد.

رنگ های ستون بصورت الکتروستاتیک بوده و شما می توانید با توجه به هارمونی رنگ فضای داخلی یا محیط بیرونی خود رنگ مورد نظر را انتخاب کنید.

قیمت این نوع نرده بدلیل استفاده از پایه های بزرگتر از سیستم هندریل شیشه ای اسپیگات گران تر است.

تماس با وین تک

نرده شیشه ای هنزا

انواع دسته نرده هندریل

بطور معمول در قسمت بالای هر نرده ای، چه شیشه ای و چه فلزی پروفیل بصورت افقی در بالای نرده قرار می گیرد. این پروفیل افقی را دسته نرده handrail یا هندریل می نامند. هندریل را میتوان کنار پنل نرده یا بر روی آن قرار داد. نحوه اتصال دسته نرده به شیشه مدل های مختلفی دارد که در زیر بیان می کنیم.

هندریل دسته نرده
  • بدون هندریل

همانطور که از اسم این نوع نرده شیشه ای پیداست، چیزی در بالای شیشه قرار نمی گیرد و قسمت بالای شیشه کاملا پیداست. از این مدل در مواقعی استفاده می شود که نرده شیشه کمتر نقش تکیه گاه را دارد و بعنوان پارتیشن و جداکننده فضا استفاده می شود.

بطور مثال در کنار استخر، بعنوان جداکننده فضای استخر و محیط بیرونی استفاده می شود. یا در بالای راه پله و پاگرد نقش زیباسازی و پارتیشن را دارد.

  • تاپریل Top rail

از نوع هندریل تاپریل هم می توان بعنوان پارتیشن و هم بعنوان نرده شیشه ای استفاده کرد. هندریل تاپریل در واقع پروفیل یو شکل است که دقیقا بر روی شیشه سوار می شود و دسته نرده آلومینیومی محسوب می شود. پروفیل هندریل با توجه به هر سلیقه دارای سطح مقاطع گوناگون و رنگهای مختلفی می باشد.

  • هندریل براکتی

سیستم براکتی در واقع لوله هایی یکپارچه است که با اتصالات گوناگون جهت های مختلف پیدا می کند و به شیشه متصل می شود. محل قرارگیری آنها با توجه به طرح نرده متفاوت است. در برخی موارد در بالای شیشه (با فاصله) و در برخی دیگر به دیواری شیشه متصل می شوند. جنس هندریل از استیل ضدزنگ، آلومینیوم، چوب و یا آهن با پوشش رنگ الکتروستاتیک می باشد.

نوع جنس به معماری داخلی و بیرون و داخل بودن محل نصب بستگی دارد.

دسته هندریل نرده شیشه ای

نحوه انتخاب نرده شیشه ای و تفاوت انواع هندریل

تفاوت ظاهری انواع نرده شیشه ای در تصاویر بالا کاملا مشخص است. اما اینکه این تفاوت موجب چه نوع تغییر عملکرد می شود اهمیت بسزایی دارد. بنابراین هنگام انتخاب انواع نرده باید مواردی را مدنظر قرارداد که در خرید این محصول موثر است.

  • زمان نصب: آیا زمان نصب نرده شیشه ای در پروژه شما قبل از عملیات زیرسازی است یا پس از آن؟ نرده های دفنی نیاز به جایگذاری در زمین دارد (شکل 1) به همین دلیل باید قبل از عملیات زیرسازی، پایه آن قرار گیرد. سایر نرده های شیشه ای بعد از اتمام کف سازی نصب می شود.
  • محل نصب: اینکه نرده در فضای بیرونی، فضای تراس و یا فضای داخلی خانه نیز در انتخاب ما تاثیر دارد. در فضای بیرونی بهتر است از پایه های هندریل آلومینیومی استفاده کنید (پایه نرده اسپیگات و هنزا) تا از زنگ زدگی در امان باشد.
    در تراس اگر سطح تراس (فضای عمومی) با سطح محل قرارگیری نصب نرده همسطح است معمولا از نرده اکسپوز استفاده می کنند.
  •  
زمان نصب نرده شیشه ای
  • محدودیت فضا:  اگر وجود نرده موجب محدود شدن فضای شما می شود، نرده شیشه ای باید به دیواره متصل شود. تمامی مدل ها قابلیت نصب روی دیواره را دارند اما بدلیل افزایش قیمت آنها، معمولا از هندریل شیشه ای فیکس پوینت برای اتصال دیواره استفاده می شود.
  • موقعیت نصب :  موقعیت هایی مانند راه پله، تراس، نیم طبقه داخلی، پاگردها، استخر، پارتیشن باغی و … نیازمند نرده های شیشه ای متفاوتی هستند. انتخاب شما می تواند هر یک از مدل ها باشد اما هنگام انتخاب مواردی مانند طول نرده، چسبیدن به سطح زمین
  •  

چه نوع شیشه ای در نرده استفاده می شود؟

شیشه در نرده شیشه ای و هندریل وظیفه جان پناه و مانع را دارد به همین دلیل مقاومت آن بسیار مهم است. اما چه شیشه ای برای هندریل مناسب است؟

نوع ساخت شیشه

شیشه بصورت خام تولید می شود که در حالت عادی مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد و پس از شکستن به قطعات خنجری تبدیل می شود که آسیب زا است. به همین دلیل در نرده شیشه ای، شیشه خام به ندرت استفاده می شود.

در اکثر پروژه ها از شیشه سکوریت بدلیل مقاومت در شکست استفاده می شود. اگر بخواهیم گزینه بهتری انتخاب کنیم می توان از شیشه لمینت استفاده کرد. شیشه لمینت شامل دوجداره شیشه است که بین آن طلق لمینت قرار گرفته است.
مزیت شیشه لمینت در آن است که در صورت شکسته شدن، قطعات شیشه در جای خود باقی می ماند. به همین دلیل در پروژه های تجاری، مکان عمومی و استخرها از این نوع شیشه استفاده می شود. گزینه های خرید در نوع ساخت شیشه:

  • شیشه ساده: مقاومت کمتر نرده شیشه ای، در صورت شکستن به قطعات بزرگ خرد می شود
  • شیشه سکوریت: مقاومت بیشتر شیشه، شکستن به قطعات ریز و غیر آسیب زا
  • شیشه ساده لمینت: مقاومت بالا، در صورت شکستن نمی ریزد
  • شیشه سکوریت لمینت: مقاومت بالا، در صورت شکستن نمی ریزد
انتخاب نوع شیشه هندریل
از راست به چپ شیشه لمینت، سکوریت و خام

ضخامت شیشه نرده

ضخامت شیشه در نرده شیشه ای بسیار اهمیت دارد. ضخامت شیشه معمول در هندریل ضخامت 10 میلیمتر چه بصورت سکوریت و لمینت است. در صورتی که از هندریل شیشه در مکان پرتردد استفاده می شود بهتر است از شیشه با ضخامت 12 میلیمتر لمینت استفاده شود. اگر بخواهیم بصورت گزینه ای بیان کنیم، شما انتخاب های زیر را برای خرید خواهید داشت:

  • شیشه 10 میلیمتر سکوریت
  • شیشه 10 میلیمتر لمینت (5+طلق لمینت+5)
  • شیشه 12 میلیمتر سکوریت
  • شیشه 12 میلیمتر لمینت (6+طلق لمینت+6)

هر چه شیشه بزرگتر و مکان نصب پرتردد تر از گزینه های پایین تر باید استفاده شود. قیمت ضخامت شیشه های متفاوت از بالا به پایین افزایش می یابد.

نوع و رنگ شیشه

گزینه های متفاوت برای نوع و رنگ شیشه در نرده شیشه ای وجود دارد که برخی از آنها را بیان می کنیم. در زیر هر یک از شیشه را بصورت موردی بیان و معرفی می کنیم:

  • شیشه رنگ خام: شیشه معمولی، بدون رنگ و شفاف، استفاده در 80 درصد پروژه ها
  • شیشه سوپرکلیر: شیشه بدون رنگ اما با سطح شفافیت بالا، شفافیت شیشه کاملا مشخص است
  • شیشه رنگی: انواع رنگ شیشه، دودی، نقره ای، طلایی و برنز
  • شیشه ساتینا: شیشه مات و برفی، بعنوان شیشه پارتیشن نیز استفاده میشود

با توجه به نوع طراحی پروژه و همچنین رنگ نرده شیشه ای و هندریل می توانید نوع و رنگ شیشه را مشخص کنید. هیچ یک از شیشه های ذکر شده در بالا مزیت فنی نسبت به سایر شیشه ها ندارند. بنابراین نوع و رنگ شیشه در هندریل کاملا سلیقه ای و هنری می باشد.

نوع شیشه هندریل
از راست به چپ شیشه لمینت، سکوریت و خام

قیمت نرده شیشه راه پله و بالکن

قیمت نرده شیشه ای با توجه به نوع هندریل و نرده متفاوت است. بطور کلی برای آنکه قیمت هندریل را داشته باشیم، اجزا، قطعات و خدمات را جداگانه بیان می کنیم. تقریبا هر نرده شیشه ای از قطعات و خدمات زیر برخوردار است:

  • قیمت شیشه نرده شیشه ای: قیمت شیشه تقریبا 30 تا 40 قیمت نرده شیشه ای را شامل می شود. قیمت شیشه به نوع و رنگ شیشه، ضخامت شیشه و جنس شیشه بستگی دارد. بطورمثال قیمت مترمربع شیشه 10 میل سکوریت سوپرکلیر 740.000 تومان می باشد.
  • پایه نرده : در هر نوع نرده، ما پایه ای داریم که شیشه بر روی آن سوار می شود. این پایه ها از جنس آهن، آلومینیوم و استیل در بازار موجود است. بنابراین اگر قیمت نرده شیشه ای ارزان اعلام شد، ناشی از قیمت و کیفیت پایین قطعات آن است.
    همچنین رنگ پایه نیز در قیمت موثر است. رنگ طلایی از بقیه پایه ها گران تر است.
    * در نرده اکسپوز پایه ها بصورت آلومینیومی و دارای کاور آلومینیوم نیز می باشد.
  • هندریل شیشه ای: با توجه به نرده شیشه انتخابی می توانید از هندریل هم استفاده کنید. در فاکتور، هندریل بصورت مترمربع در قیمت نرده شیشه ای محاسبه می شود. تقریبا قیمت هندریل مترطولی 150.000 تومان است.
  • لاستیک هندریل و نرده: لاستیک برای هندریل و یا پایه ها استفاده می شود.
  • قطعات و اتصالات : در صورتی که خط نصب نرده دارای زاویه باشد یا به دیوار وصل شود از اتصالات و یا پایه زاویه یا بست دیواری استفاده می شود. در نتیجه زوایا موجب افزایش قیمت نرده شیشه ای خواهند شد.
  • وسایل و خدمات نصب: با توجه به نوع نرده و متراژ آن قیمت نصب و وسایلی که برای نصب نرده شیشه ای بکار می رود متفاوت است.

بطور معمول قیمت نرده شیشه ای استاندارد مابین 2.500.000 تومان تا 4.000.000 تومان متغیر است. در صورتی که متریال تغییر کند به مبلغ بیان شده نیز اضافه می گردد.