پنجره دوحالته – قیمت، مزایا و یراق

پنجره دوجداره دوحالته

یراق پنجره دوحالته Tilt and turn window از جمله پر مصرف ترین مکانیزم های بازشو پنجره دوجداره Upvc است. که به مرور زمان و پیشرفت صنعت پنجره و ساختمان این نیاز مطرح و با مکانیزم دوحالته رفع گردید. این نوع بازشو دردو حالت باز می شود که یک حالت بصورت کامل و حالت دیگر بصورت نیمه بازشو از بالا…

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین دوحالته و پنجره تک حالته است و چرا باید از یراق دوحالته استفاده کنیم؟

در ادامه به شرح جزییات پنجره دوحالته می پردازیم.

پنجره دوحالته چیست

آنچه در این مقاله می خوانیم

مکانیزم یراق پنجره دوحالته

در ابتدا در مورد مکانیزم و ساختار پنجره دوحالته و یا یراق دوحالته صحبت می کنیم. این نوع بازشوی پنجره دوجداره به گونه ای است که علاوه بر سبک بازشوی پنجره های لولایی، توانایی باز شدن به شکل نیمه از بالا را هم دارد.

در مکانیزم پنجره دوحالته، بازشو شامل چندیدن قفل نقطه ای در سه ضلع از پنجره می باشد. همین امر موجب افزایش عایق بندی و افزایش مقاومت آن در برابر فشار می گردد.

در ویدئو زیر نحوه باز شدن پنجره دوحالته و حرکت آن بوسیله دستگیره را مشاهده می کنید. در حالت اول با حرکت دستگیره، پنجره دوجداره از کنار بصورت کامل یا 180 درجه باز می شود. در حالت دیگر با حرکت دستگیره پنجره را می توان از قسمت بالا به اندازه تقریبی 30 درجه باز کرد تا تهویه صورت گیرد.

معرفی تمام قطعات یراق دوحالته

در تصویر روبرو تمامی قطعاتی را که در یک پنجره دوحالته استفاده می شود را مشاهده می کنید. این قطعات شامل اسپانیولت ارتفاع، قفل میانی، ست بازو، گوشه بالا، قفل امنیتی، مکمل قفل دوحالته، سری لولاها، زاماک پنجره و روکش لولا می باشد.

با کلیک بر روی تصویر، تصویر بزرگتر شده و می توانید تمام قطعات را با اسامی آنها مشاهده کنید.

  • اسپانیولت ارتفاع دوحالته

اصلی ترین قطعه یراق پنجره دوحالته اسپانیولت ارتفاع می باشد که با پنجره تک حالته در این قطعه اصلی مشترک هستند. افزایش ارتفاع پنجره و این قطعه موجب افزایش قیمت یراق آلات خواهد شد. دستگیره بر روی این قطعه قرار می گیرد.

  • قفل میانی

این قطعه موجب قفل شدن قسمت پایین لنگه بازشو در هنگام استفاده از حالت دوم خواهد شد.

  • ست بازویی دوحالته

قطعه بازویی و قیچی مانندی که حالت دوم بازشو را ایجاد می کند. با حرکت دستگیره به سمت سیستم حالت دوم، قیچی ست بازویی از یکدیگر باز می شوند و پنجره بصورت اوریب از بالا قرار می گیرد. زمانی که شما حالت لولایی را باز می کنید اما از بالا هم باز می شود نشان دهنده نیاز به رگلاژ مجدد این قطعه است.

  • گوشه بالا معمولی پین دار

این قطعه وظیفه انتقال حرکت از اسپانیولت ارتفاعی به اسپانیولت عرضی بالا را دارد.

 

مزایا و معایب پنجره دوحالته

در این بخش مزیت ها و معایب یک پنجره دوحالته را نسبت به پنجره تک حالته در نظر می گیریم. با بررسی و استفاده مداوم از پنجره دوحالته می توان گفت که این نوع سیستم بازشو، معایبی ندارد (نسبت به پنجره تک حالته). اما در صورتی که نسبت به پنجره کشویی در نظر بگیریم، میزان فضای باز شدن این نوع پنجره لولایی یکی از معایب آن است.

در زیر برخی از مزایای پنجره دوحالته را بیان می کنیم:

  • کیفیت بالای لولاها، قابلیت رگلاژ و تنظیم مجدد یراق و لولا
  • بدلیل قرار گرفتن یراق در سه طرف لنگه، موجب افزایش امنیت پنجره خواهد شد
  • مکانیزم باز و بست آسان پنجره تیلت
  • مقاومت در فشار باد (در حالت باز و بست) و ثابت ماندن بازشو در حالت دوم
  • عایق بندی بالاتر نسبت به دیگر انواع بازشو UPVC
  • تهویه هوا از قسمت بالای پنجره دوجداره
  • کمترین ایجاد مزاحمت در هنگام باز شدن در حالت دوم
  • عدم مزاحمت برای پرده هنگام تهویه هوا

قیمت یراق دوحالته

قیمت یراق دوحالته در بازار بصورت جداگانه (خرید قطعات) شامل قیمت لولا، دستگیره و ست اسپانیولت است. ارتفاع لنگه بازشو (ارتفاع اسپانیولت دوحالته) و برند یراق آلات دو موردی هستند که بر روی قیمت یراق پنجره دوحالته تاثیر گذار است.

اگر بخواهیم بطور تقریبی این قیمت را بیان کنیم، قیمت یک ست یراق دوحالته با ارتفاع استاندارد و برند ترک درجه 1 تقریبا 700.000 تومان تا 800.000 تومان است.

این قیمت بدون هزینه یراق بندی پنجره دوحالته ست و تمامی قطعاتی که در این ست استفاده می شود از کیفیت خوبی برخوردار است.

با احتساب قیمت دوحالته، تفاوت قیمت یراق تک حالته و دوحالته در صورتی که در تک حالته از لولای تنظیمی استفاده شود، تقریبا 200 الی 300 هزار تومان می باشد.

پنجره دوحالته دوطرف بازشو

از پنجره تک حالته استفاده کنیم یا پنجره دوحالته؟

اختلاف قیمت پنجره تک حالته و پنجره دوحالته موجب شده تا در اکثر پروژه های ساختمانی برای کاهش هزینه از یراق تک حالته استفاده شود. البته در نظر بگیرید این اختلاف قیمت تقریبا 250.000 هزار تومان می باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم برخی از پنجره ها دوحالته باشند و برخی تک حالته… در زیر برخی از موارد را که کاربرد پنجره دوجداره را بیشتر نشان می دهد بیان می کنیم:

  • در صورتی که از کولر آبی استفاده می کنید بهتر است یکی از پنجره ها بصورت دوحالته باشد، که تهویه هوا صورت گیرد و فشار باد کولر آبی نتواند لنگه پنجره را ببندد.
  • اگر در منزل خود کودک خردسال دارید و عمدتا پنجره های خود را باز می گذارید; بهتر است از سیستم یراق دوحالته استفاده کنید.
  • در مکان هایی که فشار باد زیاد است و باد پنجره را بیش از اندازه باز می کند می توانید از پنجره دوحالته استفاده کنید.
  • در آشپزخانه بهتر است از پنجره دوجداره کشویی و یا پنجره دوحالته استفاده کنید.

نگهداری و تعمیرات یراق پنجره دوحالته

هر محصولی برای کارکرد عالی و مداوم نیازمند نگهداری و سرکشی دارد. پنجره دوحالته نیز نیاز به نظافت (پاک کردن گرد و غبار) لوبریکانت یا روغنکاری در هر 6 ماه یا یکسال (با توجه به مقدار گرد و غبار منطقه) دارد.

در تصویر روبرو نقاطی را که در یراق آلات نیازمند روغن کاری است مشاهده می کنید.

A: قیچی بالای یراق دوحالته

B: لولاهای یراق دوحالته

C: زاماک یراق دوحالته

D: استوانه های متحرک روی اسپانیولت

در صورتی که یکی از قطعات پنجره دوحالته شما خراب شده باشد. ابتدا باید برند یراق آلات را مشخص کنید. برای این کار می توانید لوگوی برند را از روی اسپانیولت مشخص کنید. اگر پنجره دوحالته شما بسته نمی شود بر روی صفحه علت بسته نشدن پنجره کلیک کنید.

در مورد تعمیر پنجره دوحالته نیاز به توصیف کاملی از موارد است که در پستی دیگر شرح می دهیم.

انواع رنگ و مدل پنجره دوحالته

پنجره دوحالته همانند دیگر مدل های درب و پنجره دوجداره Upvc در انواع رنگ و لمینت بصورت داخل لمینت یا بیرون لمینت تولید می شود. پنجره دوحالته مشکی یا پنجره دوجداره طرح چوب بلوطی تیره و روشن…

ابعاد پنجره دوحالته نیز از استاندارد وزن و تناسب عرض و ارتفاع پیروی می کند.

در اکثر یراق آلات ترک دوحالته بیشتر از ارتفاع 2.28 متر، یراق دوحالته مونتاژ نمی شود.

آیا در پنجره دوجداره قوس دار (بازشوی خم) می توان از یراق دوحالته استفاده کرد؟

بدلیل وجود اسپانیولت عرضی بالای لنگه بازشو، یراق آلات دوحالته ترک در پنجره های خم استفاده نمی شود. تنها یراقی که می توان بصورت دوحالته در پنجره های خم استفاده کرد، یراق دوحالته روتو آلمان می باشد.

آیا دستگیره پنجره دوحالته را می توان بالاتر یا پایین تر از حالت عادی نصب کرد؟

بله. قبل از اینکه درب و پنجره وارد مرحله تولید شود این مساله باید تایید گردد. دستگیره را می توان بالا یا پایین تر نصب کرد اما محدودیت هایی نیز دارد.

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x